Bakalie · Ciasta · Migdały · Nerkowiec · Orzechy · Orzechy laskowe · Orzechy włoskie · Rodzynki · Śliwka suszona · Święta Bożego Narodzenia · Żurawina

Kaszubski miodny kuch

Ostatnio mam fazę – dosłownie (!) na ciasta „jednobrytfankowe” i jednolite. Co to znaczy? Dokładnie to samo co dania jednogarnkowe, czyli: wrzucamy wszystko do miski, miksujemy, pieczemy i voila – cieszymy michy. Takie wypieki zawsze przypominają mi domowe zacisze i smaki dzieciństwa, kiedy brałam pajdę (nie kawałek) ciasta, kubek mleka i szłam oglądać wieczorynkę.

Przepis na to ciasto znalazłam w magazynie PYSZNE, poszukując inspiracji na wypiek na rocznicę ślubu dla moich rodziców. Nie chciałam iść w oklepane przepisy, stąd taki wybór. Ciasto z powodzeniem może figurować na Bożonarodzenowym stole, ale i w czasie Wielkanocy będzie ciekawą alternatywą dla standardowego Mazurka.

Niezwykle łatwe w przygotowaniu, swoim cynamonowym smakiem wzbogaci nie jedną kawę. Na drugi dzień po upieczeniu wydawało mi się, że jest zbyt suche, ale 2 dni w lodówce sprawiły, że ciasto stało się niezwykle wilgotne i jeszcze lepsze!

Jak widzicie po zdjęciach – ja upiekłam 2 ciasta – jedno okrągłe, drugie w keksówce. Użyłam do tego 1,5 porcji na jedno ciasto.

  • 4 jajka
  • 1 szklanka cukru
  • 2 łyżki miodu
  • 2 szklanki mąki
  • 1 szklanka oleju
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 2 szklanki marchewki startej na drobnych oczkach
  • 1 szklanka bakalii
  • polewa czekoladowa do dekoracji

  • jajka ucieramy na gładką masę wraz z cukrem, dodajemy miód, przesianą wcześniej mąkę i sodę, cynamon oraz szklankę oleju
  • gdy składniki się połączą dodajemy startą marchew – ważne, żeby ją odcisnąć z soku, a ten można zawsze wypić 🙂
  • zabezpieczamy blachę przed przywarciem ciasta – używamy w tym celu albo papieru pieczeniowego albo smarujemy masłem; moja jedna brytfanka miała 8 na 27cm, okragła koło 22cm średnicy
  • pieczemy koło 1h w 160°C – 180°C
  • po upieczeniu i wystygnięciu polać roztopioną, gorzką czekoladą albo gotową polewą; można przyzodobić bakaliami

 

 

 

 

 

 

6 myśli na temat “Kaszubski miodny kuch

    1. Nie zmieniłam Twojego ciasta nic a nic :-). zrobiłam jak przepis mówi, a to dlatego żebym miała porównanie czy ten z mąka orkiszowa jest lepszy czy nie :-). Muszę jednak powiedzieć, że ten KASZUBSKI MIODNY KUCH powala na kolana ;-). Przesłałam również ten przepis mojej siostrze i również jest nim zachwycona (zrobiła go w ten sam dzień jak dostała przepis). Nie mówiąc o tym, że moja 6 – letnia córka go zjadła – nie lubi raczej ciast z marchewki (pytając z czego to ciasto – odpowiedziałam, że z ciasta – jedź) zjadła i powiedziała, że bardzo dobre. Ale jeśli zrobię z mąka orkiszowa to na pewno napiszę.

      Polubienie

  1. Witam
    Zastanawiam się czy można dać do tego ciasta 1 szklankę mąki pszennej i 1 szklankę mąki orkiszowej ??? Bo zamierzam go zrobić jutro (sobota) i chciała bym tak pół na pół : -)

    Polubienie

    1. Nie próbowałam, natomiast wydaje mi się, że bez problemu. Ewentualnie może, żeby było bezpieczniej 1,5szkl mąki pszennej i 0,5szkl mąki orkiszowej.
      Pamiętaj, że mąka orkiszowa mimo, że zdrowsza nie zwiąże tak jak zwykła. Ewentualnie może zamiast mąki płatki orkiszowe? Może być ciekawe 🙂

      Polubienie

Dodaj komentarz