Bakalie · Ciasteczka · Migdały · Okazje · Święta Bożego Narodzenia

Świąteczne ciasteczka speculoos z masłem orzechowym

Mieszkając w Belgii bardzo często natrafiałam na jedzenie o nazwie speculoos – lody, herbatniki, masła do kanapek. Nie powiem intrygowało mnie to, ale na ciekawości się skończyło i po dwóch latach wróciłam do kraju bez wiedzy co to właściwie za smak.

Wczoraj szukając inspiracji na świąteczne ciasteczka natrafiłam na znajomą nazwę spekulatius i bez wahania postanowiłam je upiec. Jak się później okazało tradycyjne ciasteczka speculoos nie takie belgijskie jak się wydaje. Otóż speculoos, a właściwie speculaas pochodzą z Holandii, a ich nazwa wzięła się od korzennej mieszanki przypraw tzw speculasskruiden. Tradycyjnie piecze się je w drewnianych foremkach z wyciśniętymi, dekoracyjnymi ornamentami.

Same w sobie to (o ile można się tak wyrazić o zapachu) przepiękna i bogata mieszanka aromatów, a co za tym idzie smaków! Bardzo kruche, nie za słodkie i co ważne dla tych, którzy są miłośnikami ciasteczek w rożnych kształtach idealne do pracy z foremkami.

SKŁADNIKI:

  • 360g mąki
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 3 ziarenka kardamonu (zmielonego)
  • 4 goździki (zmielone)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 285g cukru
  • 2 płaskie łyżki masła orzechowego
  • 1 szklanka zmielonych migdałów
  • 1/2 szklanki grubo posiekanych migdałów
  • 1/3 kostki masła
  • 1 duże jajko
  • 1/4 szklanki mleka
  • łyżka esencji waniliowej

WYKONANIE:

  • do misy przesiewamy mąkę, cynamon, gałkę, sól i cukier
  • mielimy goździki i kardamon, pamiętając aby wyjąć łupiny i dodajemy do mieszanki
  • wsypujemy zmielone migdały i dodajemy masło, mikser ustawiamy na najniższe obroty, aż uzyskamy ciasto  przypominające bułkę tartą
  • w osobnej misce ubijamy jajko z mlekiem i esencja waniliową
  • wlewamy do suchych składników i dodajemy masło orzechowe
  • ciasto wyrabiamy na gładką masę
  • wyrobione ciasto odstawiamy na około 30 minut do lodówki
  • schłodzoną masę wykładamy na obsypaną mąką stolnicę i wałkujemy, pamiętając aby z wierzchu również co jakiś czas posypać mąką, wykrawamy foremkami pożądane kształty i przekładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia
  • piekarnik nagrzewamy do około 150°C i pieczemy ciasteczka aż do delikatnego zrumienienia się
  • wykładamy na kratkę do ostygnięcia i można pałaszować 🙂

Część ciasta piekłam wieczorem i pomiędzy kolejnymi blachami z ciastkami ciasto wkładałam do zamrażalnika. Pozostałą część upiekłam na drugi dzień (ciasto spędziło noc w lodówce) i muszę przyznać, że najlepiej się pracowało mi z ciastem, które było bardziej schłodzone. Bardzo dobrze trzyma wycięte kształty także nie ma obawy, że nasze ciasteczka się rozejdą podczas pieczenia. Ciasto warto rozwałkować troszkę grubiej około 3-4mm.

Powodzenia! 🙂

2 myśli na temat “Świąteczne ciasteczka speculoos z masłem orzechowym

Dodaj komentarz